Destia
Ladataan...

Destian sidosryhmäjulkaisu

Torilla tavataan!

Toimiva Suomi  · Julkaistu 08.10.2018

Surkea sääkään ei hidasta vauhtia, kun Destia uudistaa Kansalaistoria Helsingin ydinkeskustassa. Tiiviissä kaupunkiympäristössä rakentaminen vaatii tositoimijoilta monenlaista erikoisosaamista.

Syysmyrsky riepottaa puita ja pöllyttää hiekkaa, tumma taivas enteilee sadetta. Työmaalla hurisevat imupumput, ja kaivinkoneet raivaavat tilaa uusille hulevesijärjestelmille. Pyörökuormaaja tuo lisää graniittia kivimiesten naputeltavaksi. Sää on surkea, mutta töitä se ei haittaa, kun Helsingin Töölönlahden eteläkupeeseen rakennetaan Kansalaistoria ja Makasiinipuistoa.

Helsingin keskustakirjasto Oodin rakennustyömaan lisäksi työmaata rajaavat Musiikkitalo, nykytaiteen museo Kiasma ja Sanomatalo. Mannerheimintien toisella puolella seisoo Eduskuntatalo. Nyt ollaan aivan Helsingin ytimessä.

– Kansalaistori ja Makasiinipuisto muodostavat yhdessä keskustakirjasto Oodin etupiha-alueen, sanoo projektinjohtaja Anna Nyyssönen Helsingin kaupunkiympäristön toimialalta.

– Urakkaan kuuluu pohja-, vesihuolto- ja viherrakentamistöitä. Osa maarakentamistöitä ovat pilaantuneen maamassan poisvienti sekä luonnon- ja betonikivetyksien asentaminen.

Alueesta tehdään mitä erilaisimpien yleisötapahtumien näyttämö ja kaupunkilaisten vihreä olohuone, joka yhdistyy Helsingin keskuspuistoon.

– Tämä on mielenkiintoinen ja haastava työmaa, sillä töitä tehdään todella näkyvällä paikalla keskellä vilkasta pääkaupunkia, toteaa Destian työpäällikkö Kimmo Perttu.

– Työssä pitää huomioida yhtä hyvin niin henkilöauto- ja bussiliikenne kuin aluetta ympäröivät jalankulku- ja pyöräilyreitit. Oman säväyksensä työmaalle tuo ympärillä elävä kaupunki tapahtumineen.

Urakkaan kuuluu pohja-, vesihuolto- ja viherrakentamis­töitä.

Toukokuussa alkaneen vaativan urakan etenemisellä on kaksi tinkimätöntä kirittäjää. Syyskuun loppuun mennessä noin puoleen väliin edenneet kivetystyöt luovat pohjan Kansalaistorille, jolla vietetään Oodin avajaisia joulukuun 3. päivä. Valmista on oltava marraskuun puoliväliin mennessä.

Tämän jälkeen alkavat rakennustyöt Makasiinipuistossa, jonka luovutus on ensi vuoden kesäkuun 28. päivä. Pelivaraa ei ole, sillä puiston viereinen Finlandia-talo on 1.7.2019 alkavan Suomen EU-puheenjohtajakauden päätapahtumapaikka. Silloin lähiympäristön on oltava mallillaan.

– Tällä hetkellä kriittisin työvaihe on Kansalaistorin kivetys. Luonnongraniitilla päällystettävää aluetta on yli 12 000 neliötä, ja jokainen laatta- ja nupukivi nuijitaan käsityönä paikoilleen, Perttu sanoo.

Kymmenien tuhansien kivien työmaalla tehdään pitkiä päiviä eri vuoroissa aamukuudesta iltakymmeneen. Luonnonkivilaatoituksesta rakentuvat myös pieni porrastasanne ja Kansalaistoria reunustavat matalat muurit. Marraskuuta lähestyttäessä kivetystyöt ovat olleet syyssäiden armoilla, sillä kovilla sateilla työmaan ylle tarvitaan telttakatos. Se on myös varustettu lämmityslaitteilla siltä varalta, että kivetystyön lämpötilaraja, +5 astetta, alittuu.

Kivetystyömaan vieressä myllää hulevesiviemäröinnin uusimiseen liittyvä ohipumppaus, joka jatkuu vuorokauden ympäri viikonloppuja myöten.

Helsingin tapahtumanäyttämöksi ja eläväksi olohuoneeksi rakentuvan alueen paikalla oli aikoinaan VR:n makasiinit, jotka tuhoutuivat tulipalossa vuonna 2006. Maa-aines varikko- ja varastoalueen alla oli pilaantunut vuosien saatossa.

Nyt kaikki pintakerrokset uusitaan ja pois viety maa-aines korvataan uusilla kerrosrakenteilla ja osittaisilla vaahtolasikevennyksillä. Vanhojen rakenteiden poistossa ei vältytty yllätyksiltä.

– Kaivuutöissä löytyi vanhoja kaivoja ja viemäreitä, jotka on nyt tulpattu ja katkaistu. Myös poiskuljetettavan pilaantuneen maan määrä osoittautui seitsemän kertaa ennakkoarvioita suuremmaksi, mikä teetti lisätöitä, kertoo Destian työmaapäällikkö Sirpa Hämäläinen.

Alueen kaivuutöissä vedetään putkitukset tapahtumasähkölle ja ulkovalaistukselle. Pintatöihin puolestaan kuuluu Sanomatalon vieressä kulkevan Eero Erkon kadun kivetys sekä Makasiinipuiston viheralueiden rakentaminen ja istutukset. Keskustakirjasto Oodin edustalle rakennetaan leikkialue kiipeilytelineineen.

Alueen pitkästä historiasta jää muistuttamaan taiteilija Akseli Leinosen Makasiinipuistoon tekemä tiililadontataideteos Massa. Lähes 200 neliön laajuinen teos nousee vanhojen makasiiniraunioiden paikalle.

Destia on pysynyt mallikkaasti sovitussa aikataulussa.

Rakentaminen vilkkaassa kaupunkiympäristössä vaatii monenlaisia liikennejärjestelyjä.

– Olemme keskellä suosittuja kevyenliikenteen reittejä niin Baanan, päärautatieaseman kuin Töölönlahdenkin suuntaan. Liikenteen yhteensovittamista on tehty osittaisella työn jaksottamisella, Nyyssönen sanoo.

Liikennejärjestelyjä ovat vaatineet Töölönlahdenkadun bussi- ja henkilöautoliikenne, päärautatieaseman pysäköintihalli P-Elielin sisäänajotunneli ja Musiikkitalon vierusta. Musiikkitalon eteläisen sisäänkäynnin luo on rakennettu kiertotie ja työmaalle avautuva katselukoroke. Liikennettä on rajoitettu Sanomatalon kupeessa Eero Erkon kadulla. Pyörä- ja kävelyreitit elävät työmaan edetessä, koska Helsingin vilkkain kevyenliikenteenreitti Baana syöttää alueelle jatkuvaa liikennettä.

– Kiasman huoltoliikenne on huomioitu työmaarajauksissa. Sanomatalon vierustalle avattu huoltoväylä on kapeahko täysperävaunurekkojen kääntymiselle, mutta asiat on saatu järjestettyä hyvässä ymmärryksessä ja yhteistyössä eri tahojen kanssa, Hämäläinen toteaa.

Hämäläinen kiittelee sujuvaa yhteistyötä kaupungin kanssa. Urakan haasteista on ollut yhteinen ymmärrys alusta lähtien.

Oodin rakennustöiden johdon kanssa pidetään säännöllisin väliajoin aikataulupalavereita. Työmaa-aitaa on laajennettu ja supistettu töiden etenemisen tahdissa.

– Työmaan vaneriaita on ollut hyvä ratkaisu. Se rajaa alueen selkeästi muulta liikenteeltä, eikä yksikään pyöräilijä tai kävelijä voi vahingossa eksyä rakentamisen keskelle, Nyyssönen huomauttaa.

Työmaata ympäröivä aita sai osansa värikkäästä kaupunkitaiteesta, kun Mimmit peinttaa -yhteisö kuvitti sitä Helsingin juhlaviikkojen aikana syyskuun alussa.

Omat haasteensa tiukkaan aikatauluun toivat Musiikkitalon edustalla kesällä järjestetyt ulkoilmakonsertit, jotka keskeyttivät työt torstai-iltaisin. Toukokuun lopulla työmaan ohi vilisti Naisten Kympin 10 000 juoksijaa, ja heinäkuussa työt hiljenivät presidenttien Putin ja Trump Helsingin vierailun ajaksi.

– Destia on pysynyt mallikkaasti sovitussa aikataulussa. Yhteistyömme on sujunut hyvin. Asioista on puhuttu avoimesti, ja hankaliin tilanteisiin on löydetty yhdessä ratkaisuja, toteaa Nyyssönen.

Destian työmaata ja sen aliurakoita pyörittää Töölönlahden kupeessa yhdeksän hengen työnjohtotiimi.

– Meillä on ihan mahtava porukka huipputekijöitä, joiden kanssa on ilo rakentaa Helsingin näkyvintä aluetta, Perttu kiittelee.

Työmaakierroksen jälkeen jatkamme haastattelua työmaatoimistossa, juuri sadekuuron alkaessa. Toimiston ulkoseinän keltavihreä kyltti kertoo Suomen suurimmasta olohuoneremontista.

Toinen kyltti julistaa: Torilla tavataan, pian entistäkin suuremmalla syyllä.

Yhtäkkiä sisätiloihin lankeaa pimeys – myrsky on katkaissut sähköt. Työmaahan se ei vaikuta. Hulevesien ohipumppaukset pyörivät aggregaatin voimin, ja kivityöt kestävät aluillaan olevan sateen. Työmaaportista kurvaa ulos ponttikone, sisään ajaa uusi tavarakuorma. Portin edestä hurahtaa liikenteeseen bussillinen matkustajia.

Torilla tavataan joulukuun alussa!

Destia

Näin se tehtiin… Siltaremontti

Toimiva Suomi  · Julkaistu 15.10.2018

Ounaskosken noin 400-metrinen rautatie- ja maantiesilta on ollut kovassa käytössä, sillä sen yläkannella kulkee junarata, tämän alapuolella ajorata sekä molemmilla laidoilla kevyen liikenteen väylät.

– Vuosikymmeniin mahtuu kaikenlaista, ja ajoradan reunalla oli rautaa vähän mutkallakin, mutta silta itsessään oli edelleen iskussa – näyttää olevan englantilaisesta raudasta tehty, Destian työpäällikkö Mika Tuokila kehaisee.

Sillan peruskorjaus pitää sisällään kevyen liikenteen väylien uusimisen, kiskojen vaihtamisen, huoltokannen rakentamisen, ajoradan pinnoittamisen sekä koko terässillan hiekkapuhaltamisen ja maalaamisen.

Työt aloitettiin syyskuussa 2017 uusimalla kevyen liikenteen väylät. Ne kulkevat sillan kylkiin ripustettuina, mikä tarjoaa matkailukaupungin turisteille aitiopaikan Ounasjoen ihailuun. Jatkossa sekä liikenne että maisemakuvaajat mahtuvat väylille aiempaa huomattavasti paremmin, sillä niiden leveyttä kasvatettiin kahdesta kolmeen metriä. Destia on vastannut sekä väylien uusimisen suunnittelusta että toteutuksesta.

– Pyörätien tulee kestää yli 6 000 kilon kuorma, johon on laskettu sekä lumimassan että aurauskaluston kuormitus. Taustalla on erittäin paljon tarkkaa laskentatyötä, sillä yksistään kevyen liikenteen väylien teräsrakenne painaa satoja tonneja, Tuokila sanoo.

Kevyen liikenteen väylät valmistuivat odottamaan viimeistelyä maaliskuussa 2018. Peruskorjauksen jatkuminen pintakäsittelyllä edellytti kaupunkiliikenteelle keskeisen sillan sulkemista kahdeksan kuukauden ajaksi. Määräaikaa tavoitellaan Tuokilan mukaan tekemällä töitä eri vuoroissa yhteensä 12 tuntia päivässä seitsemänä päivänä viikossa.

Kookasta lankkua meni 12 000 metriä.

Teräsrakenne ja Rovaniemen arktinen sijainti ovat hankala yhdistelmä hiekkapuhallukselle talviaikaan.

– Teräs pitää saada lämmitettyä plusasteille, ettei sen pintaan tiivisty vettä hiekkapuhalluksessa. Jäistä terästä ei myöskään voi maalata.

Iso voimanponnistus onkin ollut sillan verhoaminen suojahuppuun, jonka suojissa rakenteet saadaan puhallettua pakkasillakin. Suojaus on käytännössä ilmatiivis, sillä puhallushiekka ja pinnasta sinkoavat maalihiput imuroidaan talteen puhalluksen aikana.

– Veteen maalijätettä ei saa päästä lainkaan. Se on varmistettu valtavan kokoisilla imureilla.

Pussitettu silta voidaan varustaa lämmittimien lisäksi myös ilmankuivaimilla tai ilmanvaihdolla. Suojan alla kahdeksaan lohkoon jaettua siltaa on hiekkapuhallettu ja maalattu vaiheittain. Samalla on korjattu teräsrakenteiden ruostevaurioita, jotka ovat seurausta vuosikymmenten kulutuksesta ja tiesuolasta. Silta saa ylleen neljä maalikerrosta.

Lokakuun loppuun mennessä ovat maalaustyöt valmiit. Rinnakkain niiden kanssa on ylätasolle tehty huoltosiltaa raideliikenteelle. Kansirakenne päällystetään vieriviereen asennetuilla kakkosvitosilla. Se turvaa raiteiden huoltotyötä, mutta suojaa myös autoliikennettä radan alapuolelle etenkin junista tippuvalta jäältä.

– Lankkukasa siltatyömaan vierellä oli valtava, sillä kookasta lankkua meni kannelle yhteensä 12 000 metriä.

Harvinainen jyvitys

Liikenneviras­ton ylitarkastaja Tommi Kämpin mukaan Ounaskosken sillan korjaus- ja kunnossapitokustannukset on jyvitetty harvinaisella tavalla. Liikennevirasto vastaa rautatieliikenteen kustannuksista ja kaupunki tieliikenteen osuudesta.

– Yhteinen työmaa on iso, mutta näin olemme välttyneet tekemästä pahimmassa tapauksessa osan töistä kahteen kertaan, Kämppi sanoo.

Sillan sulkeminen teki aikataulusta kriittisen, mutta peruskorjaus eteni Destian johdolla suunnitelmien mukaan.

– Keskusteluyhteys säilyi hyvänä ja urakan edetessä tulleisiin muutoksiin reagoitiin tarpeen mukaan.

Destia

Lataa lisää juttuja

TILAA VIA-SIDOSRYHMÄLEHTEMME

Voit tilata alla olevalla lomakkeella Destian Via-sidosryhmälehden, ilmoittaa osoitteenmuutoksesta tai perua aiemmin tehdyn tilauksen.

Pakolliset kentät on merkitty tähdellä.