Destia
Ladataan...

Destian sidosryhmäjulkaisu

Torilla tavataan!

Toimiva Suomi  · Julkaistu 08.10.2018

Surkea sääkään ei hidasta vauhtia, kun Destia uudistaa Kansalaistoria Helsingin ydinkeskustassa. Tiiviissä kaupunkiympäristössä rakentaminen vaatii tositoimijoilta monenlaista erikoisosaamista.

Syysmyrsky riepottaa puita ja pöllyttää hiekkaa, tumma taivas enteilee sadetta. Työmaalla hurisevat imupumput, ja kaivinkoneet raivaavat tilaa uusille hulevesijärjestelmille. Pyörökuormaaja tuo lisää graniittia kivimiesten naputeltavaksi. Sää on surkea, mutta töitä se ei haittaa, kun Helsingin Töölönlahden eteläkupeeseen rakennetaan Kansalaistoria ja Makasiinipuistoa.

Helsingin keskustakirjasto Oodin rakennustyömaan lisäksi työmaata rajaavat Musiikkitalo, nykytaiteen museo Kiasma ja Sanomatalo. Mannerheimintien toisella puolella seisoo Eduskuntatalo. Nyt ollaan aivan Helsingin ytimessä.

– Kansalaistori ja Makasiinipuisto muodostavat yhdessä keskustakirjasto Oodin etupiha-alueen, sanoo projektinjohtaja Anna Nyyssönen Helsingin kaupunkiympäristön toimialalta.

– Urakkaan kuuluu pohja-, vesihuolto- ja viherrakentamistöitä. Osa maarakentamistöitä ovat pilaantuneen maamassan poisvienti sekä luonnon- ja betonikivetyksien asentaminen.

Alueesta tehdään mitä erilaisimpien yleisötapahtumien näyttämö ja kaupunkilaisten vihreä olohuone, joka yhdistyy Helsingin keskuspuistoon.

– Tämä on mielenkiintoinen ja haastava työmaa, sillä töitä tehdään todella näkyvällä paikalla keskellä vilkasta pääkaupunkia, toteaa Destian työpäällikkö Kimmo Perttu.

– Työssä pitää huomioida yhtä hyvin niin henkilöauto- ja bussiliikenne kuin aluetta ympäröivät jalankulku- ja pyöräilyreitit. Oman säväyksensä työmaalle tuo ympärillä elävä kaupunki tapahtumineen.

Urakkaan kuuluu pohja-, vesihuolto- ja viherrakentamis­töitä.

Toukokuussa alkaneen vaativan urakan etenemisellä on kaksi tinkimätöntä kirittäjää. Syyskuun loppuun mennessä noin puoleen väliin edenneet kivetystyöt luovat pohjan Kansalaistorille, jolla vietetään Oodin avajaisia joulukuun 3. päivä. Valmista on oltava marraskuun puoliväliin mennessä.

Tämän jälkeen alkavat rakennustyöt Makasiinipuistossa, jonka luovutus on ensi vuoden kesäkuun 28. päivä. Pelivaraa ei ole, sillä puiston viereinen Finlandia-talo on 1.7.2019 alkavan Suomen EU-puheenjohtajakauden päätapahtumapaikka. Silloin lähiympäristön on oltava mallillaan.

– Tällä hetkellä kriittisin työvaihe on Kansalaistorin kivetys. Luonnongraniitilla päällystettävää aluetta on yli 12 000 neliötä, ja jokainen laatta- ja nupukivi nuijitaan käsityönä paikoilleen, Perttu sanoo.

Kymmenien tuhansien kivien työmaalla tehdään pitkiä päiviä eri vuoroissa aamukuudesta iltakymmeneen. Luonnonkivilaatoituksesta rakentuvat myös pieni porrastasanne ja Kansalaistoria reunustavat matalat muurit. Marraskuuta lähestyttäessä kivetystyöt ovat olleet syyssäiden armoilla, sillä kovilla sateilla työmaan ylle tarvitaan telttakatos. Se on myös varustettu lämmityslaitteilla siltä varalta, että kivetystyön lämpötilaraja, +5 astetta, alittuu.

Kivetystyömaan vieressä myllää hulevesiviemäröinnin uusimiseen liittyvä ohipumppaus, joka jatkuu vuorokauden ympäri viikonloppuja myöten.

Helsingin tapahtumanäyttämöksi ja eläväksi olohuoneeksi rakentuvan alueen paikalla oli aikoinaan VR:n makasiinit, jotka tuhoutuivat tulipalossa vuonna 2006. Maa-aines varikko- ja varastoalueen alla oli pilaantunut vuosien saatossa.

Nyt kaikki pintakerrokset uusitaan ja pois viety maa-aines korvataan uusilla kerrosrakenteilla ja osittaisilla vaahtolasikevennyksillä. Vanhojen rakenteiden poistossa ei vältytty yllätyksiltä.

– Kaivuutöissä löytyi vanhoja kaivoja ja viemäreitä, jotka on nyt tulpattu ja katkaistu. Myös poiskuljetettavan pilaantuneen maan määrä osoittautui seitsemän kertaa ennakkoarvioita suuremmaksi, mikä teetti lisätöitä, kertoo Destian työmaapäällikkö Sirpa Hämäläinen.

Alueen kaivuutöissä vedetään putkitukset tapahtumasähkölle ja ulkovalaistukselle. Pintatöihin puolestaan kuuluu Sanomatalon vieressä kulkevan Eero Erkon kadun kivetys sekä Makasiinipuiston viheralueiden rakentaminen ja istutukset. Keskustakirjasto Oodin edustalle rakennetaan leikkialue kiipeilytelineineen.

Alueen pitkästä historiasta jää muistuttamaan taiteilija Akseli Leinosen Makasiinipuistoon tekemä tiililadontataideteos Massa. Lähes 200 neliön laajuinen teos nousee vanhojen makasiiniraunioiden paikalle.

Destia on pysynyt mallikkaasti sovitussa aikataulussa.

Rakentaminen vilkkaassa kaupunkiympäristössä vaatii monenlaisia liikennejärjestelyjä.

– Olemme keskellä suosittuja kevyenliikenteen reittejä niin Baanan, päärautatieaseman kuin Töölönlahdenkin suuntaan. Liikenteen yhteensovittamista on tehty osittaisella työn jaksottamisella, Nyyssönen sanoo.

Liikennejärjestelyjä ovat vaatineet Töölönlahdenkadun bussi- ja henkilöautoliikenne, päärautatieaseman pysäköintihalli P-Elielin sisäänajotunneli ja Musiikkitalon vierusta. Musiikkitalon eteläisen sisäänkäynnin luo on rakennettu kiertotie ja työmaalle avautuva katselukoroke. Liikennettä on rajoitettu Sanomatalon kupeessa Eero Erkon kadulla. Pyörä- ja kävelyreitit elävät työmaan edetessä, koska Helsingin vilkkain kevyenliikenteenreitti Baana syöttää alueelle jatkuvaa liikennettä.

– Kiasman huoltoliikenne on huomioitu työmaarajauksissa. Sanomatalon vierustalle avattu huoltoväylä on kapeahko täysperävaunurekkojen kääntymiselle, mutta asiat on saatu järjestettyä hyvässä ymmärryksessä ja yhteistyössä eri tahojen kanssa, Hämäläinen toteaa.

Hämäläinen kiittelee sujuvaa yhteistyötä kaupungin kanssa. Urakan haasteista on ollut yhteinen ymmärrys alusta lähtien.

Oodin rakennustöiden johdon kanssa pidetään säännöllisin väliajoin aikataulupalavereita. Työmaa-aitaa on laajennettu ja supistettu töiden etenemisen tahdissa.

– Työmaan vaneriaita on ollut hyvä ratkaisu. Se rajaa alueen selkeästi muulta liikenteeltä, eikä yksikään pyöräilijä tai kävelijä voi vahingossa eksyä rakentamisen keskelle, Nyyssönen huomauttaa.

Työmaata ympäröivä aita sai osansa värikkäästä kaupunkitaiteesta, kun Mimmit peinttaa -yhteisö kuvitti sitä Helsingin juhlaviikkojen aikana syyskuun alussa.

Omat haasteensa tiukkaan aikatauluun toivat Musiikkitalon edustalla kesällä järjestetyt ulkoilmakonsertit, jotka keskeyttivät työt torstai-iltaisin. Toukokuun lopulla työmaan ohi vilisti Naisten Kympin 10 000 juoksijaa, ja heinäkuussa työt hiljenivät presidenttien Putin ja Trump Helsingin vierailun ajaksi.

– Destia on pysynyt mallikkaasti sovitussa aikataulussa. Yhteistyömme on sujunut hyvin. Asioista on puhuttu avoimesti, ja hankaliin tilanteisiin on löydetty yhdessä ratkaisuja, toteaa Nyyssönen.

Destian työmaata ja sen aliurakoita pyörittää Töölönlahden kupeessa yhdeksän hengen työnjohtotiimi.

– Meillä on ihan mahtava porukka huipputekijöitä, joiden kanssa on ilo rakentaa Helsingin näkyvintä aluetta, Perttu kiittelee.

Työmaakierroksen jälkeen jatkamme haastattelua työmaatoimistossa, juuri sadekuuron alkaessa. Toimiston ulkoseinän keltavihreä kyltti kertoo Suomen suurimmasta olohuoneremontista.

Toinen kyltti julistaa: Torilla tavataan, pian entistäkin suuremmalla syyllä.

Yhtäkkiä sisätiloihin lankeaa pimeys – myrsky on katkaissut sähköt. Työmaahan se ei vaikuta. Hulevesien ohipumppaukset pyörivät aggregaatin voimin, ja kivityöt kestävät aluillaan olevan sateen. Työmaaportista kurvaa ulos ponttikone, sisään ajaa uusi tavarakuorma. Portin edestä hurahtaa liikenteeseen bussillinen matkustajia.

Torilla tavataan joulukuun alussa!

Destia

Sanna Torniainen työskentelee Destian Asiantuntijapalveluissa geosuunnittelun parissa.

Sanna Torniainen: "Oma kiinnostus ohjaa uraa."

Töissä Destiassa  · Julkaistu 31.10.2018

Sanna Torniainen
Suunnittelija
Asiantuntijapalvelut, infrasuunnittelu

Miten sinusta tuli tositoimija?

Olen aina ollut kiinnostunut ympäristöstä, ja siitä miten ihmisen kädenjäljet siellä näkyvät eri tavoin. Tekniikka ja matemaattis-luonnontieteet ovat olleet aina minun juttuni, minkä vuoksi hakeuduin alkujaan opiskelemaan Oulun yliopistoon prosessitekniikkaa. Opintojen alkuvaiheessa prosessitekniikan ja ympäristötekniikan opinnot koostuvat pitkälti samoista kursseista ja jotenkin löysin itseni istumasta geotekniikan peruskurssilta, joka niin sanotusti vei mukanaan. Aloin valikoimaan yhä enemmän vesi- ja yhdyskuntatekniikan opintosuuntaan liittyviä kursseja, koska niissä pääsin yhdistämään kiinnostukseni rakentamista, tekniikkaa sekä maaperää ja ympäristöä kohtaan. Lopulta päädyinkin vaihtamaan virallisesti tutkinto-ohjelmaa ympäristötekniikan puolelle. Yliopiston muutosten myötä syksyllä 2017 vesi- ja yhdyskuntatekniikan opintoja alettiin sulauttamaan osaksi rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutusohjelmaa, josta sitten loppujen lopuksi valmistuin.

Vuoden 2016 kesällä työskentelin harjoittelijana eräässä toisessa infrasuunnittelun toimistossa geosuunnittelun parissa, mutta sieltä Destiaan siirtynyt kollega vinkkasi, että täältä voisi löytyä kiinnostavia tehtäviä myös minulle. Laitoinkin sitten viestiä geosuunnittelun Yksikön päällikölle ja pian olimmekin jo yhteyksissä sopimassa haastattelua sekä lopulta neuvottelemassa tuntityöntekijäksi siirtymisestä Destiaan vuoden 2017 alusta. Tämä sopi minulle paremmin kuin hyvin, koska se mahdollisti opiskelun töiden ohella. Minulle myös vinkattiin, että diplomityönkin voin Destiassa tehdä, että aihe löytyy varmasti ennemmin tai myöhemmin – ja näinhän siinä kävikin.

Lopputyön aihetta pohtiessa selvisi, että piakkoin oli käynnistymässä Liikenneviraston uusiomateriaaliohjeen päivitys, jonka Destia toteuttaa. Minulta kysyttiin, kiinnostaisiko minua tehdä lopputyö aiheeseen liittyen ja siitä se ajatus sitten lähti. Tutustuin olemassa olevaan aineistoon ja haastattelin useita henkilöitä eri hankkeilta sekä asiantuntijoita useista eri organisaatioista uusiomateriaalien käyttöön liittyen. Tekemieni havaintojen pohjalta uusiomateriaaliohjeen linjauksia alettiin pohtia uusiksi, selkeämmäksi ja paremmin palvelevammaksi kokonaisuudeksi. Diplomityön valmistumisen jälkeen olen jatkanut työtä asian parissa osana uusiomateriaaliohjeen päivitystä tekevää ohjausryhmää.

Mitä työsi pitää sisällään?

Geosuunnittelussa yhdistyy maaperä, tekniikka ja rakentaminen – eli se kaikki mikä minua on kiinnostanut pienestä pitäen. En ollut tiennyt, että tällaista alaa on olemassakaan, ennen yliopistoon menoani. Opintojen myötä opin perusteita geotekniikasta, mutta vasta töiden kautta on selvinnyt, miten laaja geotekniikan ala kaikkinensa onkaan ja lähes päivittäin oppii jotain uutta. Työni onkin hyvin vaihtelevaa. Tähän mennessä olen tehnyt töitä muun muassa väylägeotekniikan ja siltageotekniikan parissa. Monikaan ei välttämättä ymmärrä, miten suuri merkitys geotekniikalla ja geoteknisellä suunnittelulla on rakentamisessa, jossa rakenteet liittyvät jollain tapaa maa- tai kallioperään. Geotekninen suunnittelu sisältää esimerkiksi erilaisia perustamistapojen tarkasteluja, rakenteiden mitoituksia sekä painuma- ja vakavuustarkasteluja.

Tällä hetkellä työskentelen mm. Vt 5 Tuppurala-Nuutilanmäki Suunnittele ja toteuta -hankkeessa ja onkin ollut erittäin mielenkiintoista nähdä, miten ST-hanke eroaa ns. tavallisesta suunnitteluprojektista. Erilaisia suunnittelupyyntöjä voi tulla äkillisesti eteen ja välillä työ onkin hyvin hektistä, mutta antoisaa. Tässä hankkeessa on ollut paljon muun muassa siltoihin liittyvää geosuunnittelua. Tämän hankkeen myötä olenkin päässyt oppimaan paljon uusia juttuja, joka päivä tulee jotain mielenkiintoista vastaan.

Millainen Destia on työpaikkana?

Destia on mukava työpaikka, olen tykännyt täällä olosta. Porukka on rentoa ja asiantuntevaa, aina saa apua, kun sitä tarvitsee – ja sitä uskaltaa myös pyytää. Olen itse saanut tukea esimerkiksi diplomityön aiheen valinnassa ja sen toteutuksessa sekä useissa geotekniseen suunnitteluun liittyvissä asioissa, joita suunnittelun myötä on tullut vastaan. Lisäksi viimeisen vuoden aikana olen osallistunut Asiantuntijapalveluiden sisäiseen mentorointiohjelmaan, jonka myötä olen saanut paljon vinkkejä ja opastusta työhön kokeneelta vanhemmalta kollegalta Helsingistä käsin. Ei haittaa, vaikka emme istu vieretysten, koska teknologia mahdollistaa kontaktin myös muualla istuvien työtovereiden kanssa. Työkavereiden kanssa voi väliin jutella myös muista asioista kuin työstä.

Suosittelen Destiaa työpaikkana ehdottomasti, jos ala vaan kiinnostaa: täältä löytyy todella laaja-alaisesti haastavia tehtäviä, oma kiinnostus ohjaa uraa.

Destia

Lataa lisää juttuja

TILAA VIA-SIDOSRYHMÄLEHTEMME

Voit tilata alla olevalla lomakkeella Destian Via-sidosryhmälehden, ilmoittaa osoitteenmuutoksesta tai perua aiemmin tehdyn tilauksen.

Pakolliset kentät on merkitty tähdellä.