Toimiva Suomi
Ajotapakilpailun voittajan vinkit autoilijoille > Destian sisäinen ajotapakilpailu kiinnitti huomiota taloudelliseen, turvalliseen ja ympäristöystävälliseen ajotapaan.
Lue lisää
Torilla tavataan!
Toimiva Suomi · Julkaistu 08.10.2018
Surkea sääkään ei hidasta vauhtia, kun Destia uudistaa Kansalaistoria Helsingin ydinkeskustassa. Tiiviissä kaupunkiympäristössä rakentaminen vaatii tositoimijoilta monenlaista erikoisosaamista.
Syysmyrsky riepottaa puita ja pöllyttää hiekkaa, tumma taivas enteilee sadetta. Työmaalla hurisevat imupumput, ja kaivinkoneet raivaavat tilaa uusille hulevesijärjestelmille. Pyörökuormaaja tuo lisää graniittia kivimiesten naputeltavaksi. Sää on surkea, mutta töitä se ei haittaa, kun Helsingin Töölönlahden eteläkupeeseen rakennetaan Kansalaistoria ja Makasiinipuistoa.
Helsingin keskustakirjasto Oodin rakennustyömaan lisäksi työmaata rajaavat Musiikkitalo, nykytaiteen museo Kiasma ja Sanomatalo. Mannerheimintien toisella puolella seisoo Eduskuntatalo. Nyt ollaan aivan Helsingin ytimessä.
– Kansalaistori ja Makasiinipuisto muodostavat yhdessä keskustakirjasto Oodin etupiha-alueen, sanoo projektinjohtaja Anna Nyyssönen Helsingin kaupunkiympäristön toimialalta.
– Urakkaan kuuluu pohja-, vesihuolto- ja viherrakentamistöitä. Osa maarakentamistöitä ovat pilaantuneen maamassan poisvienti sekä luonnon- ja betonikivetyksien asentaminen.
Alueesta tehdään mitä erilaisimpien yleisötapahtumien näyttämö ja kaupunkilaisten vihreä olohuone, joka yhdistyy Helsingin keskuspuistoon.
– Tämä on mielenkiintoinen ja haastava työmaa, sillä töitä tehdään todella näkyvällä paikalla keskellä vilkasta pääkaupunkia, toteaa Destian työpäällikkö Kimmo Perttu.
– Työssä pitää huomioida yhtä hyvin niin henkilöauto- ja bussiliikenne kuin aluetta ympäröivät jalankulku- ja pyöräilyreitit. Oman säväyksensä työmaalle tuo ympärillä elävä kaupunki tapahtumineen.
Urakkaan kuuluu pohja-, vesihuolto- ja viherrakentamistöitä.
Toukokuussa alkaneen vaativan urakan etenemisellä on kaksi tinkimätöntä kirittäjää. Syyskuun loppuun mennessä noin puoleen väliin edenneet kivetystyöt luovat pohjan Kansalaistorille, jolla vietetään Oodin avajaisia joulukuun 3. päivä. Valmista on oltava marraskuun puoliväliin mennessä.
Tämän jälkeen alkavat rakennustyöt Makasiinipuistossa, jonka luovutus on ensi vuoden kesäkuun 28. päivä. Pelivaraa ei ole, sillä puiston viereinen Finlandia-talo on 1.7.2019 alkavan Suomen EU-puheenjohtajakauden päätapahtumapaikka. Silloin lähiympäristön on oltava mallillaan.
– Tällä hetkellä kriittisin työvaihe on Kansalaistorin kivetys. Luonnongraniitilla päällystettävää aluetta on yli 12 000 neliötä, ja jokainen laatta- ja nupukivi nuijitaan käsityönä paikoilleen, Perttu sanoo.
Kymmenien tuhansien kivien työmaalla tehdään pitkiä päiviä eri vuoroissa aamukuudesta iltakymmeneen. Luonnonkivilaatoituksesta rakentuvat myös pieni porrastasanne ja Kansalaistoria reunustavat matalat muurit. Marraskuuta lähestyttäessä kivetystyöt ovat olleet syyssäiden armoilla, sillä kovilla sateilla työmaan ylle tarvitaan telttakatos. Se on myös varustettu lämmityslaitteilla siltä varalta, että kivetystyön lämpötilaraja, +5 astetta, alittuu.
Kivetystyömaan vieressä myllää hulevesiviemäröinnin uusimiseen liittyvä ohipumppaus, joka jatkuu vuorokauden ympäri viikonloppuja myöten.
Helsingin tapahtumanäyttämöksi ja eläväksi olohuoneeksi rakentuvan alueen paikalla oli aikoinaan VR:n makasiinit, jotka tuhoutuivat tulipalossa vuonna 2006. Maa-aines varikko- ja varastoalueen alla oli pilaantunut vuosien saatossa.
Nyt kaikki pintakerrokset uusitaan ja pois viety maa-aines korvataan uusilla kerrosrakenteilla ja osittaisilla vaahtolasikevennyksillä. Vanhojen rakenteiden poistossa ei vältytty yllätyksiltä.
– Kaivuutöissä löytyi vanhoja kaivoja ja viemäreitä, jotka on nyt tulpattu ja katkaistu. Myös poiskuljetettavan pilaantuneen maan määrä osoittautui seitsemän kertaa ennakkoarvioita suuremmaksi, mikä teetti lisätöitä, kertoo Destian työmaapäällikkö Sirpa Hämäläinen.
Alueen kaivuutöissä vedetään putkitukset tapahtumasähkölle ja ulkovalaistukselle. Pintatöihin puolestaan kuuluu Sanomatalon vieressä kulkevan Eero Erkon kadun kivetys sekä Makasiinipuiston viheralueiden rakentaminen ja istutukset. Keskustakirjasto Oodin edustalle rakennetaan leikkialue kiipeilytelineineen.
Alueen pitkästä historiasta jää muistuttamaan taiteilija Akseli Leinosen Makasiinipuistoon tekemä tiililadontataideteos Massa. Lähes 200 neliön laajuinen teos nousee vanhojen makasiiniraunioiden paikalle.
Destia on pysynyt mallikkaasti sovitussa aikataulussa.
Rakentaminen vilkkaassa kaupunkiympäristössä vaatii monenlaisia liikennejärjestelyjä.
– Olemme keskellä suosittuja kevyenliikenteen reittejä niin Baanan, päärautatieaseman kuin Töölönlahdenkin suuntaan. Liikenteen yhteensovittamista on tehty osittaisella työn jaksottamisella, Nyyssönen sanoo.
Liikennejärjestelyjä ovat vaatineet Töölönlahdenkadun bussi- ja henkilöautoliikenne, päärautatieaseman pysäköintihalli P-Elielin sisäänajotunneli ja Musiikkitalon vierusta. Musiikkitalon eteläisen sisäänkäynnin luo on rakennettu kiertotie ja työmaalle avautuva katselukoroke. Liikennettä on rajoitettu Sanomatalon kupeessa Eero Erkon kadulla. Pyörä- ja kävelyreitit elävät työmaan edetessä, koska Helsingin vilkkain kevyenliikenteenreitti Baana syöttää alueelle jatkuvaa liikennettä.
– Kiasman huoltoliikenne on huomioitu työmaarajauksissa. Sanomatalon vierustalle avattu huoltoväylä on kapeahko täysperävaunurekkojen kääntymiselle, mutta asiat on saatu järjestettyä hyvässä ymmärryksessä ja yhteistyössä eri tahojen kanssa, Hämäläinen toteaa.
Hämäläinen kiittelee sujuvaa yhteistyötä kaupungin kanssa. Urakan haasteista on ollut yhteinen ymmärrys alusta lähtien.
Oodin rakennustöiden johdon kanssa pidetään säännöllisin väliajoin aikataulupalavereita. Työmaa-aitaa on laajennettu ja supistettu töiden etenemisen tahdissa.
– Työmaan vaneriaita on ollut hyvä ratkaisu. Se rajaa alueen selkeästi muulta liikenteeltä, eikä yksikään pyöräilijä tai kävelijä voi vahingossa eksyä rakentamisen keskelle, Nyyssönen huomauttaa.
Työmaata ympäröivä aita sai osansa värikkäästä kaupunkitaiteesta, kun Mimmit peinttaa -yhteisö kuvitti sitä Helsingin juhlaviikkojen aikana syyskuun alussa.
Omat haasteensa tiukkaan aikatauluun toivat Musiikkitalon edustalla kesällä järjestetyt ulkoilmakonsertit, jotka keskeyttivät työt torstai-iltaisin. Toukokuun lopulla työmaan ohi vilisti Naisten Kympin 10 000 juoksijaa, ja heinäkuussa työt hiljenivät presidenttien Putin ja Trump Helsingin vierailun ajaksi.
– Destia on pysynyt mallikkaasti sovitussa aikataulussa. Yhteistyömme on sujunut hyvin. Asioista on puhuttu avoimesti, ja hankaliin tilanteisiin on löydetty yhdessä ratkaisuja, toteaa Nyyssönen.
Destian työmaata ja sen aliurakoita pyörittää Töölönlahden kupeessa yhdeksän hengen työnjohtotiimi.
– Meillä on ihan mahtava porukka huipputekijöitä, joiden kanssa on ilo rakentaa Helsingin näkyvintä aluetta, Perttu kiittelee.
Työmaakierroksen jälkeen jatkamme haastattelua työmaatoimistossa, juuri sadekuuron alkaessa. Toimiston ulkoseinän keltavihreä kyltti kertoo Suomen suurimmasta olohuoneremontista.
Toinen kyltti julistaa: Torilla tavataan, pian entistäkin suuremmalla syyllä.
Yhtäkkiä sisätiloihin lankeaa pimeys – myrsky on katkaissut sähköt. Työmaahan se ei vaikuta. Hulevesien ohipumppaukset pyörivät aggregaatin voimin, ja kivityöt kestävät aluillaan olevan sateen. Työmaaportista kurvaa ulos ponttikone, sisään ajaa uusi tavarakuorma. Portin edestä hurahtaa liikenteeseen bussillinen matkustajia.
Torilla tavataan joulukuun alussa!
Mimmit peinttasivat Mimmit peinttaa -yhteisö maalasi urbaanin olohuoneen Kansalaistorin ja Makasiinipuiston työmaa-aitaan.
Destia uudistaa Kansalaistorin ympäristöä Helsingissä Destia urakoi Helsingin ydinkeskustassa Kansalaistorin ympäristöä.
Mimmit tekevät katutaidetta Kansalaistorille Kansalaistorin ja Makasiinipuiston työmaat etenevät aikataulussa Helsingissä.
Toimiva Suomi
Ajotapakilpailun voittajan vinkit autoilijoille > Destian sisäinen ajotapakilpailu kiinnitti huomiota taloudelliseen, turvalliseen ja ympäristöystävälliseen ajotapaan.
Lue lisääToimiva Suomi
Elinkeinoelämä ja Tampereen yliopisto panostavat infrarakentamisen digitaalisuuteen > Tampereen yliopistoon on perustettu uusi professuuri.
Lue lisääDestia.fi
Pysy kuulolla > Tilaa Destian tiedotteet sähköpostiisi ja seuraa meitä myös somessa!
Lue lisääDestia.fi
Tositoimissa Destiassa > Destiassa kaikki työntekijät ovat tositoimijoita ja töitä tehdään rehdisti, rohkeasti ja taidolla.
Lue lisääInfra nyt
Työtapaturmat nollaan > Rakennusteollisuus pyrkii nollaamaan työtapaturmat vuoteen 2020 mennessä. Infra-ala kantaa kortensa kekoon nykyteknologian avulla.
Lue lisääToimiva Suomi
Turvallinen tarha > Ähtäri Zoon Pandatalon ulkotarha rakennettiin turvalliseksi ruiskubetonilla.
Lue lisääTöissä Destiassa
Hyviä syöttöjä! > Automaatio-operaattori Janne Heikkinen kiittää serkkuaan, automaatio-operaattori Antti Heikkistä.
Lue lisääToimiva Suomi
Hulevedet hallintaan > Destian suunnitelmien avulla on pystytty ratkaisemaan hulevesien aiheuttamia ongelmia.
Lue lisääInfra nyt
Yhteistyökiertue puhdisti ilmaa > INFRA ry:n ja Destian järjestämä pienten ja suurten rakennusyritysten kiertue onnistui mainiosti.
Lue lisääTöissä Destiassa
Pekka Nissinen: ”Meillä on mahdollisuus näyttää kykynsä ja taitonsa ikään katsomatta” > Pekka Nissinen työskentelee Destiassa työpäällikkönä.
Lue lisääInfra nyt
Digitaalinen luovutusaineisto tuo lisäarvoa asiakkaalle > Rauman Luostarinkylän eritasoliittymän digitaalisen luovutusaineiston koko on 2,93 gigatavua.
Lue lisääToimiva Suomi
Savon rata kuntoon > KP6 eli Savon rata on uusi aluevaltaus Destialle, joka vastaa Itä-Suomen rataverkon kunnossa-pitoalueen hoidosta.
Lue lisääNäkökulmia
Millintarkalla asenteella > Raideliiketoiminnan johtaja Mikko Mäkelä kertoo Destian rataosaamisesta.
Lue lisääTöissä Destiassa
Sesonki ympäri vuoden > ”Tarjouspyyntöjä ja tilauksia kannattaa laittaa meille pitkin vuotta", kehottaa työpari Vainikainen ja Soininen Itä-Suomesta.
Lue lisääTöissä Destiassa
Heikki Väisänen: "Olen saanut koko ajan oppia uutta" > Heikki Väisänen työskentelee Destian rataliikennetoiminnassa kalustovastaavana ja työnjohtajana.
Lue lisääTöissä Destiassa
Tekijän tarina - Tuomas Räinä > Työmaainsinööri Tuomas Räinä johti Destian uuden ERP-järjestelmän uudistuksen.
Lue lisääTöissä Destiassa
Tekijän tarina - Aki Loikkanen > Projektin työmaapäällikkö Aki Loikkasella on kokonaisuuksien hallinta hanskassa.
Lue lisääTöissä Destiassa
Kilpailuhenkinen joukkuepelaaja > Heli Rissasella on kaksi elämää: toinen Destian tietohallinnossa ja toinen jääkiekon tilastovastaavana.
Lue lisääToimiva Suomi
Radan talvikunnossapito tehostui patentilla > Koneenkuljettaja Risto Lipponen ei ole aivan tavallinen koneenkuljettaja.
Lue lisääTöissä Destiassa
Tekijän tarina - Anni Rajala > Destian tositoimijat ovat infran ammattilaisia. Anni Rajala työskentelee työnjohtajana Vantaan alueurakassa.
Lue lisääToimiva Suomi
Toimivamman maailman suunnittelija > ”Suunnittelu, rakentaminen ja ylläpito. Destiassa me osaamme ne kaikki. Se on meidän kilpailuetu."
Lue lisääInfra nyt
Työtä leikin vuoksi > Destia rakensi Turkuun leikkipaikan, jossa on panostettu erityisesti esteettömyyteen.
Lue lisääInfra nyt
Lahden seudun raskas liikenne kehätielle > Turvallisuus paranee ja liikenne sujuvoituu, kun Lahden eteläinen kehätie valmistuu.
Lue lisääToimiva Suomi
Turku on valmis jouluun > Destian asentamat jouluvalot loistavat Tuomiokirkon edustan joulukuusessa sekä muun muassa Yliopistonkadulla.
Lue lisää