Destia
Ladataan...

Destian sidosryhmäjulkaisu

Torilla tavataan!

Toimiva Suomi  · Julkaistu 08.10.2018

Surkea sääkään ei hidasta vauhtia, kun Destia uudistaa Kansalaistoria Helsingin ydinkeskustassa. Tiiviissä kaupunkiympäristössä rakentaminen vaatii tositoimijoilta monenlaista erikoisosaamista.

Syysmyrsky riepottaa puita ja pöllyttää hiekkaa, tumma taivas enteilee sadetta. Työmaalla hurisevat imupumput, ja kaivinkoneet raivaavat tilaa uusille hulevesijärjestelmille. Pyörökuormaaja tuo lisää graniittia kivimiesten naputeltavaksi. Sää on surkea, mutta töitä se ei haittaa, kun Helsingin Töölönlahden eteläkupeeseen rakennetaan Kansalaistoria ja Makasiinipuistoa.

Helsingin keskustakirjasto Oodin rakennustyömaan lisäksi työmaata rajaavat Musiikkitalo, nykytaiteen museo Kiasma ja Sanomatalo. Mannerheimintien toisella puolella seisoo Eduskuntatalo. Nyt ollaan aivan Helsingin ytimessä.

– Kansalaistori ja Makasiinipuisto muodostavat yhdessä keskustakirjasto Oodin etupiha-alueen, sanoo projektinjohtaja Anna Nyyssönen Helsingin kaupunkiympäristön toimialalta.

– Urakkaan kuuluu pohja-, vesihuolto- ja viherrakentamistöitä. Osa maarakentamistöitä ovat pilaantuneen maamassan poisvienti sekä luonnon- ja betonikivetyksien asentaminen.

Alueesta tehdään mitä erilaisimpien yleisötapahtumien näyttämö ja kaupunkilaisten vihreä olohuone, joka yhdistyy Helsingin keskuspuistoon.

– Tämä on mielenkiintoinen ja haastava työmaa, sillä töitä tehdään todella näkyvällä paikalla keskellä vilkasta pääkaupunkia, toteaa Destian työpäällikkö Kimmo Perttu.

– Työssä pitää huomioida yhtä hyvin niin henkilöauto- ja bussiliikenne kuin aluetta ympäröivät jalankulku- ja pyöräilyreitit. Oman säväyksensä työmaalle tuo ympärillä elävä kaupunki tapahtumineen.

Urakkaan kuuluu pohja-, vesihuolto- ja viherrakentamis­töitä.

Toukokuussa alkaneen vaativan urakan etenemisellä on kaksi tinkimätöntä kirittäjää. Syyskuun loppuun mennessä noin puoleen väliin edenneet kivetystyöt luovat pohjan Kansalaistorille, jolla vietetään Oodin avajaisia joulukuun 3. päivä. Valmista on oltava marraskuun puoliväliin mennessä.

Tämän jälkeen alkavat rakennustyöt Makasiinipuistossa, jonka luovutus on ensi vuoden kesäkuun 28. päivä. Pelivaraa ei ole, sillä puiston viereinen Finlandia-talo on 1.7.2019 alkavan Suomen EU-puheenjohtajakauden päätapahtumapaikka. Silloin lähiympäristön on oltava mallillaan.

– Tällä hetkellä kriittisin työvaihe on Kansalaistorin kivetys. Luonnongraniitilla päällystettävää aluetta on yli 12 000 neliötä, ja jokainen laatta- ja nupukivi nuijitaan käsityönä paikoilleen, Perttu sanoo.

Kymmenien tuhansien kivien työmaalla tehdään pitkiä päiviä eri vuoroissa aamukuudesta iltakymmeneen. Luonnonkivilaatoituksesta rakentuvat myös pieni porrastasanne ja Kansalaistoria reunustavat matalat muurit. Marraskuuta lähestyttäessä kivetystyöt ovat olleet syyssäiden armoilla, sillä kovilla sateilla työmaan ylle tarvitaan telttakatos. Se on myös varustettu lämmityslaitteilla siltä varalta, että kivetystyön lämpötilaraja, +5 astetta, alittuu.

Kivetystyömaan vieressä myllää hulevesiviemäröinnin uusimiseen liittyvä ohipumppaus, joka jatkuu vuorokauden ympäri viikonloppuja myöten.

Helsingin tapahtumanäyttämöksi ja eläväksi olohuoneeksi rakentuvan alueen paikalla oli aikoinaan VR:n makasiinit, jotka tuhoutuivat tulipalossa vuonna 2006. Maa-aines varikko- ja varastoalueen alla oli pilaantunut vuosien saatossa.

Nyt kaikki pintakerrokset uusitaan ja pois viety maa-aines korvataan uusilla kerrosrakenteilla ja osittaisilla vaahtolasikevennyksillä. Vanhojen rakenteiden poistossa ei vältytty yllätyksiltä.

– Kaivuutöissä löytyi vanhoja kaivoja ja viemäreitä, jotka on nyt tulpattu ja katkaistu. Myös poiskuljetettavan pilaantuneen maan määrä osoittautui seitsemän kertaa ennakkoarvioita suuremmaksi, mikä teetti lisätöitä, kertoo Destian työmaapäällikkö Sirpa Hämäläinen.

Alueen kaivuutöissä vedetään putkitukset tapahtumasähkölle ja ulkovalaistukselle. Pintatöihin puolestaan kuuluu Sanomatalon vieressä kulkevan Eero Erkon kadun kivetys sekä Makasiinipuiston viheralueiden rakentaminen ja istutukset. Keskustakirjasto Oodin edustalle rakennetaan leikkialue kiipeilytelineineen.

Alueen pitkästä historiasta jää muistuttamaan taiteilija Akseli Leinosen Makasiinipuistoon tekemä tiililadontataideteos Massa. Lähes 200 neliön laajuinen teos nousee vanhojen makasiiniraunioiden paikalle.

Destia on pysynyt mallikkaasti sovitussa aikataulussa.

Rakentaminen vilkkaassa kaupunkiympäristössä vaatii monenlaisia liikennejärjestelyjä.

– Olemme keskellä suosittuja kevyenliikenteen reittejä niin Baanan, päärautatieaseman kuin Töölönlahdenkin suuntaan. Liikenteen yhteensovittamista on tehty osittaisella työn jaksottamisella, Nyyssönen sanoo.

Liikennejärjestelyjä ovat vaatineet Töölönlahdenkadun bussi- ja henkilöautoliikenne, päärautatieaseman pysäköintihalli P-Elielin sisäänajotunneli ja Musiikkitalon vierusta. Musiikkitalon eteläisen sisäänkäynnin luo on rakennettu kiertotie ja työmaalle avautuva katselukoroke. Liikennettä on rajoitettu Sanomatalon kupeessa Eero Erkon kadulla. Pyörä- ja kävelyreitit elävät työmaan edetessä, koska Helsingin vilkkain kevyenliikenteenreitti Baana syöttää alueelle jatkuvaa liikennettä.

– Kiasman huoltoliikenne on huomioitu työmaarajauksissa. Sanomatalon vierustalle avattu huoltoväylä on kapeahko täysperävaunurekkojen kääntymiselle, mutta asiat on saatu järjestettyä hyvässä ymmärryksessä ja yhteistyössä eri tahojen kanssa, Hämäläinen toteaa.

Hämäläinen kiittelee sujuvaa yhteistyötä kaupungin kanssa. Urakan haasteista on ollut yhteinen ymmärrys alusta lähtien.

Oodin rakennustöiden johdon kanssa pidetään säännöllisin väliajoin aikataulupalavereita. Työmaa-aitaa on laajennettu ja supistettu töiden etenemisen tahdissa.

– Työmaan vaneriaita on ollut hyvä ratkaisu. Se rajaa alueen selkeästi muulta liikenteeltä, eikä yksikään pyöräilijä tai kävelijä voi vahingossa eksyä rakentamisen keskelle, Nyyssönen huomauttaa.

Työmaata ympäröivä aita sai osansa värikkäästä kaupunkitaiteesta, kun Mimmit peinttaa -yhteisö kuvitti sitä Helsingin juhlaviikkojen aikana syyskuun alussa.

Omat haasteensa tiukkaan aikatauluun toivat Musiikkitalon edustalla kesällä järjestetyt ulkoilmakonsertit, jotka keskeyttivät työt torstai-iltaisin. Toukokuun lopulla työmaan ohi vilisti Naisten Kympin 10 000 juoksijaa, ja heinäkuussa työt hiljenivät presidenttien Putin ja Trump Helsingin vierailun ajaksi.

– Destia on pysynyt mallikkaasti sovitussa aikataulussa. Yhteistyömme on sujunut hyvin. Asioista on puhuttu avoimesti, ja hankaliin tilanteisiin on löydetty yhdessä ratkaisuja, toteaa Nyyssönen.

Destian työmaata ja sen aliurakoita pyörittää Töölönlahden kupeessa yhdeksän hengen työnjohtotiimi.

– Meillä on ihan mahtava porukka huipputekijöitä, joiden kanssa on ilo rakentaa Helsingin näkyvintä aluetta, Perttu kiittelee.

Työmaakierroksen jälkeen jatkamme haastattelua työmaatoimistossa, juuri sadekuuron alkaessa. Toimiston ulkoseinän keltavihreä kyltti kertoo Suomen suurimmasta olohuoneremontista.

Toinen kyltti julistaa: Torilla tavataan, pian entistäkin suuremmalla syyllä.

Yhtäkkiä sisätiloihin lankeaa pimeys – myrsky on katkaissut sähköt. Työmaahan se ei vaikuta. Hulevesien ohipumppaukset pyörivät aggregaatin voimin, ja kivityöt kestävät aluillaan olevan sateen. Työmaaportista kurvaa ulos ponttikone, sisään ajaa uusi tavarakuorma. Portin edestä hurahtaa liikenteeseen bussillinen matkustajia.

Torilla tavataan joulukuun alussa!

Destia

Valtatie 5 on Destian yhteinen taidonnäyte

Töissä Destiassa  · Julkaistu 14.08.2018

Urakassa, jota rakennetaan välillä Mikkeli–Nuutilanmäki on mukana Itä-Suomen, Kiviaineksen, Kallion, Energiainfran, Asiantuntijapalveluiden ja Destia Engineeringin tositoimijoita.

Neitseelliseen metsämaastoon, kolmen kilometrin päähän vanhasta tiestä rakentuu vajaa 22 kilometriä uutta nelikaistaista valtatietä, kuusi eritasoliittymää ja 23 uutta siltaa. Myös yksi vanha silta kunnostetaan urakassa.

Työmaalla on yhdessä mietitty tavoitteet kassavirtaan ja työturvallisuuteen liittyen.

– Meillä on yhteinen projekti, jossa kaikki puhaltavat yhteen hiileen. Jos joku sössii, kaikki kärsivät, nauraa työmaapäällikkö Jari Lievonen.

Kaikista työmaalla työskentelevistä huokuu hyvä fiilis. Työmaatoimistossa on yhden käytävän periaate, jossa kaikki työskentelevät samassa tilassa, ja apu on aina lähellä. Kun käytävällä tulee joku vastaan, hymyt ja tervehdykset näkyvät ja kuuluvat kauas.

Yksiköt auttavat toisiaan

Rakentamisen lisäksi Destian Asiantuntijapalvelut ovat tehneet sekä Mikkeli–Nuutilanmäen että jatkopätkän tiesuunnitelmat. Suunnittelu on tehty tietomallipohjaisesti, joten myös rakentaminen ja laadunvarmistus ovat mallipohjaisia. Talon panostus on vahva monella sektorilla.

Räjäytysten asiantuntijat työmaapäällikkö Esa Salonen ja työmaainsinööri Oskari Jantunen ovat ahertaneet kesän helteillä. Pahimpina päivinä työt on aloitettu aamuviideltä, jotta työt saadaan tehtyä ennen päivän kuuminta aikaa. 

Louhinnassa aikataulutukset ovat tärkeitä, sillä kaikkien on oltava selvillä, koska räjäytetään. Viikkoa aiemmin aikataulut pitää olla tiedossa ja WhatsAppit, tekstarit ja sähköpostit lentävät, kun räjäytyksistä tiedotetaan. Tuntia aiemmin aletaan varmistaa, että kaikki työntekijät ovat varmasti poissa louhinta-alueelta.

– Yhteistyö pelaa täällä hienosti. Työskentelemme kaikki samassa yrityksessä, joten meillä on yhteinen tilipussi ja toimisto. Kaikki ovat oman alan asiantuntijoita, ja tekeminen on leppoisaa, Salonen kertoo.
Jantusen mukaan apua saa muilta yksiköiltä aina tarvittaessa ja toisin päin. Yhdessä yksiköt myös miettivät, mikä on milloinkin paras tapa louhia.

– Vaikka meille, jokin louhintatapa olisi haastavampi ja veisi enemmän aikaa, mutta muita yksiköitä tapa hyödyttäisi suuresti, teemme työt yhteisen edun nimissä sillä haastavammalla tavalla, Jantunen selittää.

Yhteishengen luomista ja kehittämistä

Yhteishengen eteen tehdään tällä urakalla töitä: yhteisiä illanistujaisia ja yhteistä tekemistä on tarjolla halukkaille. Viitisentoista henkilöä asuu viikot projektin läheisyydessä, joten viikot vietetään samojen ihmisten kanssa. Yksi Mikkeli–Nuutilanmäki-urakan vahvuuksista on henkilöstön monipuolisuus: urakalla on töissä tasapuolisesti naisia ja miehiä, nuoria ja vanhoja, kokeneita ja harjoittelijoita. Kaikki oppivat toisiltaan, ja kaikki ovat yhtä tärkeä osa työporukkaa.

Hyvää fiilistä ja yhteishenkeä sekä tiedon vaihtumista ylläpidetään yhteisissä viikkopalavereissa, joissa on aina kaikki yksiköt mukana. Projektin edetessä yksiköt vaihtuvat ja poistuvat sitä mukaa, kun he saavat omat osuutensa valmiiksi. Nyt esimerkiksi käynnissä ovat louhinnat, syksyllä paikalle tulee Destia Engineering, joka tekee lyönti- ja porapaalutuksia ja loppuvaiheessa paikalle tulee energiainfran valaistuksen asiantuntijat.

Suunnittelun, rakentamisen ja louhimisen lisäksi urakalla kehitetään. Tällä hetkellä on käynnissä kahdeksan kehitysaihiota, joita testataan ja kehitetään koko projektin ajan tulevaisuutta ajatellen.

– Isoilla projekteilla on resursseja kokeilla erilaisia työtapoja ja materiaaleja. Haluamme koko ajan kehittää toimintaamme, ja antaa vinkkejä myös muille projekteille. Työt kannattaa aina tehdä parhaalla mahdollisella tavalla, Jari Lievonen päättää.

Destia

Lataa lisää juttuja

TILAA VIA-SIDOSRYHMÄLEHTEMME

Voit tilata alla olevalla lomakkeella Destian Via-sidosryhmälehden, ilmoittaa osoitteenmuutoksesta tai perua aiemmin tehdyn tilauksen.

Pakolliset kentät on merkitty tähdellä.