Toimiva Suomi
Ajotapakilpailun voittajan vinkit autoilijoille > Destian sisäinen ajotapakilpailu kiinnitti huomiota taloudelliseen, turvalliseen ja ympäristöystävälliseen ajotapaan.
Lue lisää
Torilla tavataan!
Toimiva Suomi · Julkaistu 08.10.2018
Surkea sääkään ei hidasta vauhtia, kun Destia uudistaa Kansalaistoria Helsingin ydinkeskustassa. Tiiviissä kaupunkiympäristössä rakentaminen vaatii tositoimijoilta monenlaista erikoisosaamista.
Syysmyrsky riepottaa puita ja pöllyttää hiekkaa, tumma taivas enteilee sadetta. Työmaalla hurisevat imupumput, ja kaivinkoneet raivaavat tilaa uusille hulevesijärjestelmille. Pyörökuormaaja tuo lisää graniittia kivimiesten naputeltavaksi. Sää on surkea, mutta töitä se ei haittaa, kun Helsingin Töölönlahden eteläkupeeseen rakennetaan Kansalaistoria ja Makasiinipuistoa.
Helsingin keskustakirjasto Oodin rakennustyömaan lisäksi työmaata rajaavat Musiikkitalo, nykytaiteen museo Kiasma ja Sanomatalo. Mannerheimintien toisella puolella seisoo Eduskuntatalo. Nyt ollaan aivan Helsingin ytimessä.
– Kansalaistori ja Makasiinipuisto muodostavat yhdessä keskustakirjasto Oodin etupiha-alueen, sanoo projektinjohtaja Anna Nyyssönen Helsingin kaupunkiympäristön toimialalta.
– Urakkaan kuuluu pohja-, vesihuolto- ja viherrakentamistöitä. Osa maarakentamistöitä ovat pilaantuneen maamassan poisvienti sekä luonnon- ja betonikivetyksien asentaminen.
Alueesta tehdään mitä erilaisimpien yleisötapahtumien näyttämö ja kaupunkilaisten vihreä olohuone, joka yhdistyy Helsingin keskuspuistoon.
– Tämä on mielenkiintoinen ja haastava työmaa, sillä töitä tehdään todella näkyvällä paikalla keskellä vilkasta pääkaupunkia, toteaa Destian työpäällikkö Kimmo Perttu.
– Työssä pitää huomioida yhtä hyvin niin henkilöauto- ja bussiliikenne kuin aluetta ympäröivät jalankulku- ja pyöräilyreitit. Oman säväyksensä työmaalle tuo ympärillä elävä kaupunki tapahtumineen.
Urakkaan kuuluu pohja-, vesihuolto- ja viherrakentamistöitä.
Toukokuussa alkaneen vaativan urakan etenemisellä on kaksi tinkimätöntä kirittäjää. Syyskuun loppuun mennessä noin puoleen väliin edenneet kivetystyöt luovat pohjan Kansalaistorille, jolla vietetään Oodin avajaisia joulukuun 3. päivä. Valmista on oltava marraskuun puoliväliin mennessä.
Tämän jälkeen alkavat rakennustyöt Makasiinipuistossa, jonka luovutus on ensi vuoden kesäkuun 28. päivä. Pelivaraa ei ole, sillä puiston viereinen Finlandia-talo on 1.7.2019 alkavan Suomen EU-puheenjohtajakauden päätapahtumapaikka. Silloin lähiympäristön on oltava mallillaan.
– Tällä hetkellä kriittisin työvaihe on Kansalaistorin kivetys. Luonnongraniitilla päällystettävää aluetta on yli 12 000 neliötä, ja jokainen laatta- ja nupukivi nuijitaan käsityönä paikoilleen, Perttu sanoo.
Kymmenien tuhansien kivien työmaalla tehdään pitkiä päiviä eri vuoroissa aamukuudesta iltakymmeneen. Luonnonkivilaatoituksesta rakentuvat myös pieni porrastasanne ja Kansalaistoria reunustavat matalat muurit. Marraskuuta lähestyttäessä kivetystyöt ovat olleet syyssäiden armoilla, sillä kovilla sateilla työmaan ylle tarvitaan telttakatos. Se on myös varustettu lämmityslaitteilla siltä varalta, että kivetystyön lämpötilaraja, +5 astetta, alittuu.
Kivetystyömaan vieressä myllää hulevesiviemäröinnin uusimiseen liittyvä ohipumppaus, joka jatkuu vuorokauden ympäri viikonloppuja myöten.
Helsingin tapahtumanäyttämöksi ja eläväksi olohuoneeksi rakentuvan alueen paikalla oli aikoinaan VR:n makasiinit, jotka tuhoutuivat tulipalossa vuonna 2006. Maa-aines varikko- ja varastoalueen alla oli pilaantunut vuosien saatossa.
Nyt kaikki pintakerrokset uusitaan ja pois viety maa-aines korvataan uusilla kerrosrakenteilla ja osittaisilla vaahtolasikevennyksillä. Vanhojen rakenteiden poistossa ei vältytty yllätyksiltä.
– Kaivuutöissä löytyi vanhoja kaivoja ja viemäreitä, jotka on nyt tulpattu ja katkaistu. Myös poiskuljetettavan pilaantuneen maan määrä osoittautui seitsemän kertaa ennakkoarvioita suuremmaksi, mikä teetti lisätöitä, kertoo Destian työmaapäällikkö Sirpa Hämäläinen.
Alueen kaivuutöissä vedetään putkitukset tapahtumasähkölle ja ulkovalaistukselle. Pintatöihin puolestaan kuuluu Sanomatalon vieressä kulkevan Eero Erkon kadun kivetys sekä Makasiinipuiston viheralueiden rakentaminen ja istutukset. Keskustakirjasto Oodin edustalle rakennetaan leikkialue kiipeilytelineineen.
Alueen pitkästä historiasta jää muistuttamaan taiteilija Akseli Leinosen Makasiinipuistoon tekemä tiililadontataideteos Massa. Lähes 200 neliön laajuinen teos nousee vanhojen makasiiniraunioiden paikalle.
Destia on pysynyt mallikkaasti sovitussa aikataulussa.
Rakentaminen vilkkaassa kaupunkiympäristössä vaatii monenlaisia liikennejärjestelyjä.
– Olemme keskellä suosittuja kevyenliikenteen reittejä niin Baanan, päärautatieaseman kuin Töölönlahdenkin suuntaan. Liikenteen yhteensovittamista on tehty osittaisella työn jaksottamisella, Nyyssönen sanoo.
Liikennejärjestelyjä ovat vaatineet Töölönlahdenkadun bussi- ja henkilöautoliikenne, päärautatieaseman pysäköintihalli P-Elielin sisäänajotunneli ja Musiikkitalon vierusta. Musiikkitalon eteläisen sisäänkäynnin luo on rakennettu kiertotie ja työmaalle avautuva katselukoroke. Liikennettä on rajoitettu Sanomatalon kupeessa Eero Erkon kadulla. Pyörä- ja kävelyreitit elävät työmaan edetessä, koska Helsingin vilkkain kevyenliikenteenreitti Baana syöttää alueelle jatkuvaa liikennettä.
– Kiasman huoltoliikenne on huomioitu työmaarajauksissa. Sanomatalon vierustalle avattu huoltoväylä on kapeahko täysperävaunurekkojen kääntymiselle, mutta asiat on saatu järjestettyä hyvässä ymmärryksessä ja yhteistyössä eri tahojen kanssa, Hämäläinen toteaa.
Hämäläinen kiittelee sujuvaa yhteistyötä kaupungin kanssa. Urakan haasteista on ollut yhteinen ymmärrys alusta lähtien.
Oodin rakennustöiden johdon kanssa pidetään säännöllisin väliajoin aikataulupalavereita. Työmaa-aitaa on laajennettu ja supistettu töiden etenemisen tahdissa.
– Työmaan vaneriaita on ollut hyvä ratkaisu. Se rajaa alueen selkeästi muulta liikenteeltä, eikä yksikään pyöräilijä tai kävelijä voi vahingossa eksyä rakentamisen keskelle, Nyyssönen huomauttaa.
Työmaata ympäröivä aita sai osansa värikkäästä kaupunkitaiteesta, kun Mimmit peinttaa -yhteisö kuvitti sitä Helsingin juhlaviikkojen aikana syyskuun alussa.
Omat haasteensa tiukkaan aikatauluun toivat Musiikkitalon edustalla kesällä järjestetyt ulkoilmakonsertit, jotka keskeyttivät työt torstai-iltaisin. Toukokuun lopulla työmaan ohi vilisti Naisten Kympin 10 000 juoksijaa, ja heinäkuussa työt hiljenivät presidenttien Putin ja Trump Helsingin vierailun ajaksi.
– Destia on pysynyt mallikkaasti sovitussa aikataulussa. Yhteistyömme on sujunut hyvin. Asioista on puhuttu avoimesti, ja hankaliin tilanteisiin on löydetty yhdessä ratkaisuja, toteaa Nyyssönen.
Destian työmaata ja sen aliurakoita pyörittää Töölönlahden kupeessa yhdeksän hengen työnjohtotiimi.
– Meillä on ihan mahtava porukka huipputekijöitä, joiden kanssa on ilo rakentaa Helsingin näkyvintä aluetta, Perttu kiittelee.
Työmaakierroksen jälkeen jatkamme haastattelua työmaatoimistossa, juuri sadekuuron alkaessa. Toimiston ulkoseinän keltavihreä kyltti kertoo Suomen suurimmasta olohuoneremontista.
Toinen kyltti julistaa: Torilla tavataan, pian entistäkin suuremmalla syyllä.
Yhtäkkiä sisätiloihin lankeaa pimeys – myrsky on katkaissut sähköt. Työmaahan se ei vaikuta. Hulevesien ohipumppaukset pyörivät aggregaatin voimin, ja kivityöt kestävät aluillaan olevan sateen. Työmaaportista kurvaa ulos ponttikone, sisään ajaa uusi tavarakuorma. Portin edestä hurahtaa liikenteeseen bussillinen matkustajia.
Torilla tavataan joulukuun alussa!
Mimmit peinttasivat Mimmit peinttaa -yhteisö maalasi urbaanin olohuoneen Kansalaistorin ja Makasiinipuiston työmaa-aitaan.
Destia uudistaa Kansalaistorin ympäristöä Helsingissä Destia urakoi Helsingin ydinkeskustassa Kansalaistorin ympäristöä.
Mimmit tekevät katutaidetta Kansalaistorille Kansalaistorin ja Makasiinipuiston työmaat etenevät aikataulussa Helsingissä.
Toimiva Suomi
Ajotapakilpailun voittajan vinkit autoilijoille > Destian sisäinen ajotapakilpailu kiinnitti huomiota taloudelliseen, turvalliseen ja ympäristöystävälliseen ajotapaan.
Lue lisääToimiva Suomi
Elinkeinoelämä ja Tampereen yliopisto panostavat infrarakentamisen digitaalisuuteen > Tampereen yliopistoon on perustettu uusi professuuri.
Lue lisääDestia.fi
Pysy kuulolla > Tilaa Destian tiedotteet sähköpostiisi ja seuraa meitä myös somessa!
Lue lisääDestia.fi
Tositoimissa Destiassa > Destiassa kaikki työntekijät ovat tositoimijoita ja töitä tehdään rehdisti, rohkeasti ja taidolla.
Lue lisääToimiva Suomi
Unelma > Lahden tieunelma on toteutumassa: läpikulkuliikenne siirtyy kehätielle.
Lue lisääToimiva Suomi
Destia urakoi myös voimajohtoja > Projektijohtaja Teemu Palosaari pääsee vetämään Destian ensimmäistä voimajohtaurakkaa.
Lue lisääNäkökulmia
Destian asiakaskokemus viritetään nyt huippuunsa > Olemme selvittäneet, mitkä seikat asiakkaamme kokevat tärkeinä toimiessaan kanssamme.
Lue lisääTöissä Destiassa
Sähköä teillä > Destian sähköisen liikenteen tuotepäällikkö Keijo Hietanen uskoo sähköautoilun kasvavan nopeasti vuoden 2024 jälkeen.
Lue lisääToimiva Suomi
Evakko > Destia toteutti yhteistyössä Ramirentin kanssa Lappeenrannan poliisille tilapäiset väistötilat.
Lue lisääInfra nyt
Tulevaisuuden ammatti: turvalaiteasentaja > Destian kehittämispäällikkö Riku Kettu on tyytyväinen yhteistyöhön Elinkeinoelämän koulutuspalvelujen kanssa.
Lue lisääToimiva Suomi
Keskellä kiireistä kaupunkia > Kaupunkirakentaminen vaatii monipuolista osaamista. Destia esittelee sitä Ranta-Kartanon projektissaan Lahden ydinkeskustassa.
Lue lisääNäkökulmia
Väylät kuntoon > Rakennusteollisuus ry:n toimitusjohtaja Aleksi Randell kannattaa pitkäjänteistä väylien ylläpito- ja kehittämissuunnitelmaa.
Lue lisääTöissä Destiassa
Yhdessä maaliin > Konsernin lakimies ja Compliance Officer Minna Marttiini kiittää työehtoasiamies Liisa Lindéniä.
Lue lisääTöissä Destiassa
Siltatöiden sankari > Destian Asiantuntijapalveluiden ryhmäpäällikkö, siltainsinööri Juha Jalonen tietää, miten vanhat sillat saavat uutta loistoa.
Lue lisääTöissä Destiassa
Innokkaasti instassa > Destian kesätyöntekijät kertovat Instagram-tilillämme (@destia_oy) työpäivistään tänäkin kesänä.
Lue lisääTöissä Destiassa
Tero Maijala: "Destiassa oppii uutta joka päivä" > Destiassa työskentelevän Tero Maijalan arkeen mittauspäällikkönä kuuluu mm. mallipohjaisen tuotannon ylläpitäminen.
Lue lisääNäkökulmia
Blogi: Älyliikenteen väylä vauhdittaa kunnossapidon kehitystä > Aurora-hankkeessa luodaan automaattisen liikenteen testialue ja osaamiskeskus.
Lue lisääTöissä Destiassa
Matias Niemeläinen: "Destiassa pääsee kehittämään itseään" > Destiassa kolmatta vuotta työskentelevä Matias Niemeläinen näkee Destian tarjoavan mahdollisuuksia kehittää itseään.
Lue lisääTöissä Destiassa
Reko Möttönen: "Destiassa jokainen työpäivä on erilainen" > Reko Möttönen työskentelee Destia Oy:ssä työmaapäällikkönä.
Lue lisääTöissä Destiassa
Taina Tuhkanen: "Maanlaajuinen toimija tarjoaa etenemismahdollisuuksia" > Taina Tuhkanen toimii myyntipäällikkönä Destian kiviainesyksikössä Keski-Suomen alueella.
Lue lisääTöissä Destiassa
Jussi Hämäläinen: "Saan työstäni sisältöä elämään" > Jussi Hämäläinen työskentelee Destiassa silta- ja rakennesuunnittelijana.
Lue lisääNäkökulmia
Ajattelija > Kaupunkisuunnittelussa tärkeintä on uskaltaa ajatella isosti, linjaa Osmo Soininvaara, kaupunkiajattelija.
Lue lisääInfra nyt
Maanteiden turvamiehet > Destian liikenteenohjauspalvelujen avulla taataan työmaiden työnaikaisen liikenteen sujuvuus ja turvallisuus.
Lue lisääTöissä Destiassa
Kaikkien koutsi > "Olo on kotoisa Destiassa", sanoo Erikoisrakentamisen tulosyksikön johtaja Annina Peisa.
Lue lisää